Case – Flextrus/Mediaköket

Flextrus Mediaköket

Utmaningen:

I den traditionella industrins konferensrum regerar fortfarande Powerpoint. En av dem som tröttnat på dessa är Maud Rahm, VD på förpackningsföretaget Flextrus. De förvärvade digitaltrycksspecialisterna Mediaköket under 2016.

“Jag är grymt trött på PP-presentationerna och skulle vilja ha något spännande animerat med lite attityd.”

Med förvärvet av Mediaköket vill Flextrus kunna svara mot ett allt större tryck från marknaden i fråga om att vara flexibla med material, volymer och tryckteknik.

Önskemålen bottnar i ändrade konsumentbeteenden. Det finns tecken på att många konsumenter inte vill planera sina inköp för ett besök på stormarknaden. När konsumenten efterfrågar produkten behöver den därför vara både tillgänglig och synlig.

Lösningen:

Ur ett manusperspektiv var det viktigt att i första hand identifiera kärnan i storyn. Den är att Mediaköket kan göra det lättare för kunden och produkten att hitta varandra.

Produkten ”Your Product” gjordes till en karaktär och två skateboardåkare symboliserar kunden. Färgerna är de samma som Mediaköket använder i sin övriga kommunikation.

Case-Flextrus-Mediaköket-Yellow Kid

Case-Flextrus-Mediaköket-Yellow Kid

Case-Flextrus-Mediaköket-Yellow Kid

Case-Flextrus-Mediaköket-Yellow Kid

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

För att kunna visas på en internationell förpackningsmässa, togs filmen fram i ett mycket snabbt tempo – fyra veckor, mot normalt sett åtta. Önskemålet var också att vi skulle ta ut svängarna i en film som på ett tydligt sätt skulle sticka ut från mängden.